Property in Alanya. Ideal Estates, +90 532 777 4 777

OSTAJAN OPAS

OSTOPROSESSI

OSTOPROSESSI, JOKA KOSKEE ASUNNON OSTAMINEN ULKOMAALAISENA 

Turkin kansalaisten ja ulkomaalaisten henkilöiden välillä ei ole eroa kiinteistö- ja maarekisterimenettelyjen ostoprosessissa. Tällä hetkellä 184 maan kansalaiset voivat hankkia kiinteistöjä Turkista.

Ulkomaalaiset luonnolliset (yksityiset) henkilöt;  

Ostoprosessi ulkomaalaisille luonnollisille henkilöille, joka haluaa hankkia kiinteistöjä Turkista:

  • Ulkomaalaiset luonnolliset henkilöt voivat ostaa Turkista mitä tahansa kiinteistöä, jossa yksityinen omaisuus on sallittu (asunnot, kaupalliset työpaikat, maa-alueet jne.) edellyttäen, että lakisääteisiä rajoituksia noudatetaan.
  • Jos ulkomaalaiset luonnolliset henkilöt ostaa rakentamatonta maata (kiinteistö, jossa ei ole rakennettuja rakennuksia, kuten tontteja tai peltoja). Heidän on kehitettävä projekti kiinteistön luonteesta riippuen. Hanke on toimitettava asianomaisen ministeriön hyväksyttäväksi kahden vuoden kuluessa. Jos ministeriölle ei ole vielä tehty hakemusta tai hanketta ei ole saatu päätökseen kahden vuoden kuluessa, tällainen kiinteistö on pakkolunastuksen kohteena.
Ostoprosessi yrityksille, joilla on ulkomaista pääomaa

Turkkiin sijoittautuneilla yrityksillä on täysi lupa ostaa kiinteistöjä ja rajoitetut oikeudet REM-yhtiöihin harjoittaakseen toimintaansa yhtiöjärjestyksensä mukaisesti. Ulkomaisen pääomayhtiön hyväksyminen edellyttää, että yhtiö omistaa yli 50 prosenttia ulkomaisten oikeushenkilöiden tai kansainvälisten järjestöjen osakkeista, jotka on perustettu vieraan maan lakien mukaan, ja sillä on oltava valtuudet nimittää tai erottaa useimmat johtajat.

Kuvernöörikunnat suorittavat tiedusteluja asianmukaisen rekisteriosaston edessä varmistaakseen, että nämä yritykset eivät toimi sotilaallisesti rajoitetuilla alueilla tai turvavyöhykkeillä, kunhan ne varaavat sotilaallisesti kiellettyjen vyöhykkeiden määräykset. Kiinteistörekisterivirasto toimittaa tarvittavat tiedot enintään kolmen arkipäivän kuluessa.

Yritysten, joilla on ulkomaista pääomaa, on esitettävä “valtuutustodistuksensa”, joihin tulee sisältyä luettelo valtuutetuista edustajista, edustus ja sitoumus hankkia kiinteistöjä. Todistuksessa tulee olla kiinteistöhyväksyntä ja henkilöstötiedot samalta vuodelta.

Ostoprosessi ulkomaalaisille yrityksille

Ulkomaiset kauppayhtiöt voivat hankkia omaisuutta ja rajoitettuja oikeuksia Turkissa edellyttäen, että niiden kansalliset lait sisältävät erityismääräyksiä. Oikeushenkilöt voivat hankkia kiinteistöjä ja pitää hallussaan oikeuksia Turkissa noudattamalla maansa lainsäädäntöä. Esimerkiksi Saksaan Saksan lakien mukaisesti perustettu yritys, jonka osakkeenomistajat ovat Saksan, Ranskan tai Turkin kansalaisia, voi luottavaisesti hankkia rajoitettuja oikeuksia kiinteistöjen omistukseen ja hallintaan (REM) Turkissa. Tällaisella yrityksellä on täysi lupa harjoittaa liiketoimintaa, teollisuutta tai matkailuun liittyvää toimintaa.

Lailliset rajoitukset

Maassamme vain Turkin lakien ja asetusten määräämien maiden kansalaiset voivat hankkia kiinteistöjä ja rajoitettuja oikeuksia REM:stä. Alla olevia ohjeita/rajoituksia on kuitenkin noudatettava:

  • Ulkomaalaisen luonnollisen henkilön Turkista ostaman kiinteistön kokonaispinta-ala voi olla enintään kolmekymmentä (30) hehtaaria.
  • Ulkomaalaiselle luonnolliselle henkilölle myymä kiinteistöpinta-ala voi olla enintään 10 % piirin yksityisomistukseen sallitusta pinta-alasta.
  • Jos kiinteistön hankinta sijaitsee “Erikoisturvavyöhykkeellä”, valtuutus vaaditaan sen piirin kuvernööriltä, jossa kiinteistö sijaitsee.
  • Armeijan kielto- ja turvavyöhykkeillä sijaitsevat kiinteistöt on merkitty rekisteriin, ja kiinteistövirastot voivat antaa tarvittavat tiedot.
  • Omien maidensa lakien mukaan perustetut yhtiöidyt kauppayhtiöt voivat hankkia REM-kiinteistöjä ja rajoitettuja oikeuksia vain, jos soveltuvissa laeissa on erityisiä määräyksiä. Muut lailliset tahot kuin tällaiset kauppayhtiöt eivät voi hankkia kiinteistöjä eivätkä saada rajoitettuja oikeuksia niiden hyväksi.

Ostoprosessin Asiakirjat

Ostoprosessia varten vaadittavat asiakirjat!

Asunnon ostosopimuksen laatiminen edellyttää ensin kaikkien tarvittavien asiakirjojen keräämistä kiinteistön tarkastusta varten. Seuraava askel on pyytää kaikki tarvittavat asiakirjat myyjältä/myyjiltä ja ostajalta/ostajilta.

Kiinteistöön vaadittavat asiakirjat: 

Seuraavat asiakirjat vaaditaan kiinteistön myyjältä/ostajalta ennen kuin kiinteistö toimitetaan ostettavaksi.

Omistuskirja kopio (Tapu) sisältää pakolliset tiedot: omistajan nimi, sijainti, kiinteistön tyyppi jne.

Ajantasainen Omistusoikeus asiakirja: etsinnöillä varmistetaan, että sellaiset tilanteet kuten velat tai esteet jne. eivät estä asunnon myyntiä.

Asumistodistus (ISKAN) pakollinen asiakirja: “Rakennuskäyttölupatodistus.” Asumistodistus on rakennuskäyttölupa, joka osoittaa, että Kiinteistö on laillisesti asumiskelpoinen.

Jos myytävä Kiinteistö on rakenteilla, hankimme kaikki juridiset asiakirjat, kuten omistus- ja rakennusluvat.

Myyjältä vaadittavat asiakirjat:

Myyjältä vaadittavat asiakirjat riippuvat siitä, onko myyjä luonnollinen henkilö vai yritys ennen kuin luovuttaa kiinteistön myytäväksi tai ostettavaksi. Esimerkiksi: 

  1. Jos kiinteistön omistaja on luonnollinen henkilö, hänellä on oltava omistusoikeuden haltijan henkilötodistus.
  2. Jos kiinteistön omistaja on yritys (esim Ltd, A.Ş,) vaaditaan yhtiön lakiasiakirjat.
Ostajalta vaadittavat asiakirjat:

Ostajalta vaadittavat asiakirjat riippuvat siitä, onko ostaja luonnollinen henkilö vai yritys. Esimerkiksi:

  1. Jos ostaja on luonnollinen henkilö, pyydämme Turkin kansalaisilta kopion voimassa olevasta henkilökortista ja ulkomaan kansalaisilta kopion voimassa olevasta passista.
  2. Jos ostaja on yritys, yhtiöiden lakiasiakirjat vaaditaan sekä turkkilaisilta pääomayhtiöiltä että ulkomaalaisilta pääomayhtiöiltä.

Compare listings

Compare